Perth-Tasmania-New-Norfolk-Penguin - Reisverslag uit Burnie, Australië van Greet - WaarBenJij.nu Perth-Tasmania-New-Norfolk-Penguin - Reisverslag uit Burnie, Australië van Greet - WaarBenJij.nu

Perth-Tasmania-New-Norfolk-Penguin

Door: greet oosterhuis

Blijf op de hoogte en volg Greet

07 Januari 2016 | Australië, Burnie

New Norfolk, Tasmania WA (5)

Op nieuwjaarsdag gaat het leven hier verder alsof er geen jaarwisseling heeft plaatsgevonden. De meeste gasten lagen al ver voor 24.00 te bed en vanochtend zijn vele gasten aan het pakken. Zo ook wij. We rijden terug naar the Indian Highway en vervolgen de reis richting Perth. In een voorstad is de McDonald’s 24 hours open goed voor a long black en vandaar verstuurden we het laatste verslag. Iets na 13.00 zijn we op de stadscamping in Perth. Het is er warm en ergens vlakbij is er in de middag een brand(je). Hier is als elders in Australië iedereen direct gealarmeerd, waar gaat het om: ambulance, politie of brandweer? Komt het geluid dichterbij of gaat het van me af? Altijd de angst voor een bosbrand, onlangs zijn er in Victoria iets van 100 huizen verloren gegaan bij heftige bosbrand en niet zelden verliezen er een aantal mensen hun leven. Wij kennen het gevaar van bosbranden en de daarmee gepaard gaande angst niet. Bijna anderhalf uur lang vliegen twee helikopters aan en af met bluswater en ver boven deze twee vliegt er nog eentje samen met een vliegtuigje rond om de boel van nog hoger op in de gaten te houden. Behalve van het lawaai merken we er niets af. Vanaf hier kunnen we met de bus naar het centrum van Perth. Allemaal goed geregeld. Er wonen iets van 2 miljoen mensen in Perth. Het heeft zich in snel tempo ontwikkeld tot een moderne stad met een aantal hypermoderne kolossen van glas en beton die sterk contrasteren met de nog zeer oude fraaie gebouwen die her en der bewaard zijn gebleven. Er zijn in Perth geen spectaculaire bezienswaardigheden maar de ligging gaande Swan river met veel groene parken en veel activiteit op de rivier maakt het toch wel tot een mooie stad. We dwalen wat door het centrum, bekijken de Swan Bells, een moderne toren met 18 verschillende klokken die zo rond 12.00 uur een concert geven. We missen dat want na de koffie is het tijd voor een bezoek aan het culturele visitekaartje van Perth: the Western Australian Art Galery. Zowel traditionele als hedendaagse kunst als een goede verzameling Aboriginalkunst. We nemen in de middag de trein naar Fremantle, de haven van Perth. Helaas moeten we ook direct met de boot terug (was ook het doel). De tijd laat het niet toe om rond te kijken, de volgende boot gaat te laat terug. Lekker bijna anderhalf uur op de boot om Perth te bekijken vanaf het water. Terug met de bus, de camper opgehaald en voor 18.00 zijn we bij Nienke. Helaas heeft de kip het niet overleefd. Nu zijn er twee eenden met een oogprobleem en een jonge manke haan. We hebben een gezellige avond en op de vertrekdag ruimen we de camper uit, pakken de spullen in, brengen we de camper terug, eten en drinken we wat alvorens Nienke ons naar het vliegveld brengt. We vliegen met Virgin Australia. Hier in Perth maken we gebruik van een een nieuwe door VA geïntroduceerde technologie. Er zijn geen baliemedewerkers meer. Je print zelf jouw boardingpass uit en checkt ook jouw bagage in. Heb je te veel kilo’s dan kun je direct bijbetalen of je haalt iets uit jouw bagage. De voormalige baliemedewerkers geven aanwijzingen en het gaat supersnel en komt heel erg vriendelijk over. Allemaal domestic flights dus ze kan zo meelopen tot aan de gate! Afscheid en dan vliegen we met de so called: Red Eyed Flight via Melbourne naar Hobart (Tasmanië). Aparte vlucht: het is een nachtvlucht met allemaal onderbrekingen en ook nog eens een tijdverschil van 3 uren, het is zo’n vlucht waarin je niet tot nauwelijks slaapt en je eindigt in Hobart met “ rode ogen”. Hobart: en daar zijn Angela en Ireland om ons op te pikken. Vier jaar geleden dat we elkaar voor het laatst zagen. In New Norfolk waar zij vlakbij wonen in Molesworth aan een no-through road ver van het dorp en openbaar vervoer is weinig veranderd. Wel veel gebeurd in de afgelopen 4 jaar: a bushfire voor het huis, B&M (ouders Justin) hebben hun huis verkocht en zijn op 26 december 2014 teruggekeerd naar ergens in de buurt van Brisbane en niet te vergeten de grote “brand” in het huis. Angela had iets van suddervlees op het vuur staan en ging op bezoek bij vrienden, Justin en kinderen kwamen later. Joe moest Justin zeggen het vuur uit te zetten. Eenmaal allemaal bij de vrienden, besloten ze te blijven slapen en niemand had het nog over de pan op het vuur. De volgende dag bij thuiskomst bleek de pan drooggekookt. De pan is helemaal verbrand, de giftige geur van alles was overal in gaan zitten. Het hele huis is gestript en 80% van alles konden ze wegdoen en vernieuwen, Justin heeft meer dan 6 maanden gewerkt aan het huis en nu is het als nieuw. In ieder geval hebben we genoeg om bij te praten. Peter, vorig jaar nog bij ons, komt gezellig langs en zoals het hier gaat met BYO (bring your own), heet gaat dan vooral om het drinken. Justin en Aernold repareren de remmen van de Toyota en de derde dag vertrekken we naar Penguin. We nemen de Mountain Highway langs de grote meren naar het noorden. Iets verderop zien we het gebied waarin we acht jaar geleden de Cradle Mountain Overland Track liepen. Tasmanië is gewoon geweldig mooi en het klimaat is hier aangenamer dan in de omgeving van Perth. Onderweg vinden we de Steppes Stones, een monument met verschillende stenen waarop afbeeldingen dieren en mensen opgedragen aan allen die van de hooglanden van Tasmanië houden en er zorgen, in het verleden en in de toekomst. Uiteindelijk rijden we Penguin binnen, huren een cabin op de camping aan zee en s’ avonds eten we bij Henk en Trudy nadat de supermarkt gesloten is. Henk is Aernold zijn vroegere buurjongen uit Gieten. Zijn moeder woont nog naast Aernold zijn ouders. Henk vertrok naar Tasmanië toen hij een jaar of 18 was. Ze hebben 6 kinderen waarvan er nog twee thuiswonen. Vanochtend nog even een kop koffie samen gedronken en nu zijn we in Burnie bij McDonald’s (Maccas noemen ze dat hier) voor ontbijt en WiFi. Straks via Queenstown terug en dan eten we vanavond bij Peter en Linda, waar we blijven slapen. Aernold laat mij filmpjes zien van op straat schaatsende mensen, krijgen jullie nu een elfstedentocht op straat? Een eerste marathon op straat? Wij blijven hier nog genieten van een warmer klimaat en volgende week gaan we naar Bruni Island. Het gaat jullie allen goed, veel liefs Aernold en Greet

• 07 Januari 2016 - 08:30

Leonie:

Goedemorgen!

Leuk om weer van jullie te horen, inmiddels in Tasmanië dus.
    Hier inderdaad al bijna drie dagen code rood door ijzel, scholen zijn nog steeds dicht maar de meeste mensen zijn wel al weer aan het werk.
    Jullie nog veel plezier!!

Groetjes Leonie

• 07 Januari 2016 - 09:13

Bert:

Weer een mooi verhaal. Goed om te horen dat het nog steeds goed gaat met Henk, Justine, Angela en de rest.
    Spannend verhaal van die pan op het vuur. Nog mazzel dat het hele huis niet afgebrand is.
    Veel plezier nog op Tasmanie.

Hier is het een redelijke puinhoop door de ijzel. Gisteren is de nk marathon op de ijsbaan in Assen afgelast. Men vond het te risicovol om de rijders en het publiek te vragen de weg op te gaan, .
    Ik ben wel op pad geweest en het was hier en dar wel erg glad, jij rijdt op een ijsbaan op dat moment.

Fijne reis verder !

• 07 Januari 2016 - 09:47

Wim En Atie:

Hoi,

Geniet van de mooie natuur in Tasmanië, maar dat zal wel lukken he!

• 07 Januari 2016 - 10:32

Dirk Jan:

Greet en Aernold,
    Leuk!

Groeten. Dirk jan

• 07 Januari 2016 - 11:13

Erica:

Hallo Greet en Aernold,

Tijd genoeg Greet om je verslag te lezen. Heb extra vrije dagen. Door de ijzel komen een heleboel cliënten niet. Hopelijk krijgen we vanavond warme regen, zodat alles snel verdwijnt. Nog een hele fijne laatste week.
    Groeten, Erica

• 07 Januari 2016 - 18:20

Andrea:

Het is hier inderdaad al een paar dagen bar en boos maar morgen gaat het gelukkig dooien. Mijn Yaris slaapt sinds gister in de garage ( bedankt voor het opruimen haha) want het was een grote ijsklont waar je met geen mogelijkheid het ijs nog af krijgt. Genieten jullie nog maar even van het mooie weer daar en groetjes aan Peter en Linda, liefs, Andrea

• 08 Januari 2016 - 23:39

Renee:

Hoi!!

Inmiddels is alle sneeuw en ijzel alweer verdwenen en is alles weer gewoon hier!! Geniet daar nog van het warme weer.

Liefs Renee